Igår var man då på Trästock för första gången

Sååå, planen var först att åka till Skellefteå för mig själv och sen möta upp Glate där senare. Men fick idén igår på jobbet att kanske Patte skulle vilja hänga med, så jag ringde honom och han var på. Efter jobbet så tog man sig en dusch, käkade och chillade vid datorn ett tag före det blev avgång. Brummade iväg mot Skellefteå med Patte bredvid som satt och drack longdrinks och lite Koskenkorva. Först var jag nervös som fan att jag skulle få åka runt staden skitlänge för att hitta parkeringsplats när jag väl kom fram, men så fort jag hade svängt av E4:an så hittade jag en ganska tom och nice parkeringsplats. Så bilen fick stå där, cirka 0,9 km från festivalområdet.

Bilen parkerad, antecknat i mobilen var jag parkerade bilen ifall jag skulle glömma bort det. Då var det dags för mig och Patte att vandra iväg mot området. Kollade upp snabbt i mobilen var vi var i Skeå, kom ihåg från bilder hur det såg ut var området var. Så vi vandrade mot det hållet. Det var intressant iallafall att vandra runt i en stad man aldrig varit i förr, var faktiskt väldigt fint där! Grymt utformade gator och fint gjort, absolut mycket finare centrum än vad vi har här i Luleå. Sen såg jag så mycket bra arkitektur för skateboarding och snowboarding alltså, woooow så mycket spots! :D

Väl framme vid festivalområdet så bestämde jag mig för att ringa till Glate och se ifall han var inne på området, vilket han inte var. Så jag och Patte fick vänta in Glate och hans flickvän (?) Olivia, som var en otroligt trevligt och rolig tjej. Tänkte att det skulle bli lite av en överraskning att Patte var med, för Glate hade ingen aning att Patte hade ens hängt med. Det verkade iallafall som att Glate blev väldigt överraskad, för Patte brukar vanligtvis inte vara den som hänger med på sådana hära saker :)

Sååååå, inne nu på området och hela gänget är samlat. Linnea Henriksson gick på scen ungefär vid den tiden så vi drog och kikade in henne och stannade hela spelningen, förutom extranumret. Det var verkligen svängigt alltså, jag gillade den spelningen. Coolt var också att dom hade en stor skärm på sidan av scenen var en kvinna tolkade i teckenspråk allt Linnea sjöng och sade, aldrig sett något liknande. Verkligen omtänksamt av Trästock där.

Efter Linneas spelning så ville mina 3 vapendragare på en krog och ta sig lite dricka då det fanns inte öltält på festivalområdet. Vi kikade in en krog som var nere vid vattnet, men uteslöt det då det verkade som att det var bara "fancy" folk där :D Så nästa krog vi checkade in var ett ställe som hette Verandan som var Skellefteå Stadshotells krog. Meeeeen, 100 kronor för inträde så vi sket i det ganska snabbt. Nästa alternativet var att dra på Allstar, men då vi var framme där så kom Glate och Olivia på att vi kunde istället dra på deras hotellrum som var i hotellet just bredvid Allstar. Det fick bli så. Glate, Olivia och Patte satt och drack vitvin på rummet då och vi alla satt och babblade lite strunt och sådant, väldigt trevligt.

Nästa spelning på schemat var Say Lou Lou, vi kom dit då dom hade kört igång sin andra låt för spelningen. Hängde där för andra låten tror jag, sen ville Patte dra och fixa käk. Så jag hängde på, fick bli Älgkebab i pitabröd vilket var grymt gott speciellt då klockan var typ 22:50 och jag hade käkat senast vid 15:00.

Efter käket så drog vi tillbaka till Say Lou Lou och hittade igen Glate och Olivia, hängde kvar där för resten av spelningen. Brudarna i Say Lou Lou kunde verkligen sin sak, lite mjuk electropop typ. Det gillades.

Och efter Say Lou Lou var det dags för Hurula, så vi gick iväg till andra sidan området där Campustältet var. Det var i princip ett cirkustält, så väldigt mysigt och mörkt var det där inne. Spelningen började med "Allt Ska Försvinna" och gud vad glad jag blev. Har nött den låten som fan på sistone. Spelningen fortsatte med mig och Glate skrikande till texterna i låtarna, var väldigt kul. Dom hade också så högt ljud under den spelningen så det blev lite av en kaoskänsla, vilket jag diggar starkt. Var också kul att se någon publiksurfa under spelningen :D Önskar att vi hade kommit lite tidigare till spelningen att vi hade kunnat komma till närmare till scenen, but oh well!

Bild jag tog under Hurula-spelningen.

Så medans folk hojtade på Hurula för ett extranummer (vilket inte blev av) så var det dags för mig att börja knata iväg mot Norran-scenen på andra sidan området för att få en bra plats på Graveyards spelning, som var största anledningen för att jag kom till Trästockfestivalen. Jag kom dit ensam ungefär en kvart före spelningen, eftersom Glate och Olivia stannade på Hurula för ett eventuellt extranummet och Patte stannade för att käka lite thaiwok. Jag stod där i typ tredje raden från scenen i mitten och kollade runt mig i jämna mellanrum i hopp om att gänget skulle dyka upp, men det hände inte. Utan bara såg hur långsamt men stadigt att det började bli en jäkla flock av folk i publiken. Men jag tänkte vid det tillfället att jag är här för Graveyard, så jag ska vara så nära som möjligt så jag brydde mig inte ifall någon var där med mig eller inte.

Bandet går på, blir förvånad som fan över basisten Rikard som kommer ut i en ljusblå onepiece. Så jävla skumt :D Men jaja, dom kör igång. Under de första två låtarna är det ganska lugnt i publiken, bara massa sjungande och hoppande. Sen vid tredje sången börjar folk komma in i musiken och börjar knuffa runt på varann, som resulterar i ett moshande (mosh pits) som håller under hela spelningen förutom under 2 eller 3 lugna låtar. Kommer ihåg specifikt en person där, en snubbe i glasögon och en Sweden Rock-huvtröja. Fan vad less jag var på honom, han stod knappt på sina ben. Han bara ramlade ner i folk som sen knuffade iväg honom så ramlade han sen i nästa person och detta fortsatte. Och det var inte att han var så onykter att han inte kunde stå, utan han gjorde det med flit. Såg inte ens ut som att han njöt av musiken, önskade hela tiden att någon skulle nita slå honom eller dra honom därifrån så jag skulle slippa oroa mig för att få honom in i mig hela tiden. Oh well, rövhål finns ju överallt. Och i en sådan klunga som vi var i så kommer det så klart finnas något rövhål där. Var iallafall kul att se att en ung grabb bad honom lugna ner, bra initiativ av honom.

Förutom rövhålet så var det en otroligt grym spelning, jag fick äntligen se dom efter att dom har varit mina favoriter i 3 eller 4 år och fan vilken skön känsla det var. Fick skrika ut mina lungor åt dom och hoppa som ett tok åt deras låtar som jag alltid har fantiserat om.

Bilder jag tog under Graveyard-spelningen.


Videoklipp någon i publiken filmade under spelningen, jag stod betydligt närmare scenen än filmaren.

Så efter att ha hoppat som en tok på en mark som bestod av 25% gräs och 75% sand så var mina skor täckta i världens sandbunt :D

Sliten i benen och torr i halsen så var det dags att börja bege sig iväg, jag och Patte vandrade iväg mot bilen. Glate och Olivia hade under Graveyard-spelningen dragit iväg mot sitt hotell för att sova.

Väl framme vid bilen så svepte jag en 50cl Burn då jag var så jäkla törstig och halsen var så förbannat torr. Sen blev det avgång tillbaka hemåt. Det var väldigt stillsamt på vägen ändå, måste väl ha varit vid 2-tiden att vi drog iväg. Förrän då vi hade passerat Piteå så började jag känna av hur trött jag var. Iallafall, kom hem helt utan problem. Allt gick perfekt under dagen. Lyckad kväll var det definitivt, skitrolig kväll!

Favoriter från kvällen:
Linnea Henriksson - Halmstad.
Say Lou Lou - Everything We Touch.
Say Lou Lou - Julian.
Hurula - Allt Ska Försvinna.
Hurula - 22.
Hurula - Sluta Deppa Mig.
Hurula - Stockholm Brinner.
Masshysteri - Masshysteri Del Två (Spelad av Hurula).
Masshysteri - Låt Dom Hata Oss (Spelad av Hurula).
Graveyard - Ain't Fit To Live Here.
Graveyard - Uncomfortably Numb.
Graveyard - Buying Truth (Tack & Förlåt).
Graveyard - As The Years Pass By, The Hours Bend.
Graveyard - Slow Motion Countdown.
Graveyard - Seven Seven.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0