Granks musiktopp 2015

Top 20 artister av 2015:

 
#20: Amason (152 lyssningar).
#19: Say Lou Lou (157 lyssningar).
#18: Teksti-TV 666 (165 lyssningar).
 
#17: Trash Talk (172 lyssningar).
#16: Danger (184 lyssningar).
#15: Masshysteri (204 lyssningar).

#14: Run The Jewels (216 lyssningar).
#13: Fitz and The Tantrums (220 lyssningar).
#12: Uncle Acid and The Deadbeats (223 lyssningar).

#11: Guards (229 lyssningar).
#10: John Maus (241 lyssningar).
#9: Bones (243 lyssningar).

#8: Kid Cudi (250 lyssningar).
#7: The Soft Moon (340 lyssningar).
#6: Mac DeMarco (344 lyssningar).

#5: Nicole Sabouné (356 lyssningar).
#4: Trust (386 lyssningar).
#3: Hurula (427 lyssningar).
#2: A Place To Bury Strangers (465 lyssningar).


#1: Graveyard (597 lyssningar).

Top 20 låtar av 2015:
#1: John Maus - Quantum Leap (61 lyssningar).
#2: Hurula - Allt Ska Försvinna (60 lyssningar).
#3: The Soft Moon - Far (58 lyssningar).
#4: Hurula - Var Min Dröm (57 lyssningar).
#5: X-Raided - That's How My Trigga Went (56 lyssningar).
#6: L.A. Style - James Brown Is Dead (54 lyssningar).
#7: Bones - HDMI (54 lyssningar).
#8: Nicole Sabouné - Another Vision (53 lyssningar).
#9: Graveyard - From A Hole In The Wall (53 lyssningar).
#10: Danger - 4h30 (51 lyssningar).
#11: Trust - Shoom (50 lyssningar).
#12: Hurula - Sluta Deppa Mig (49 lyssningar).
#13: Nicole Sabouné - Unseen Footage From A Forthcoming Funeral (48 lyssningar).
#14: Colleagues - Align (46 lyssningar).
#15: Hurula - Betongbarn (45 lyssningar).
#16: Trust - Candy Walls (44 lyssningar).
#17: Mac DeMarco - Passing Out Pieces (44 lyssningar).
#18: Hurula - 22 (44 lyssningar).
#19: Betamaxx - Redlining 6th (44 lyssningar).
#20: Graveyard - The Apple & The Tree (44 lyssningar).

5 godingar jag upptäckte detta år:
Blanck Mass.

John Maus.

Colleagues.

Danger.

Teksti-TV 666.

Ett par av mina favoritlåtar från detta år:

Graveyard - From A Hole In The Wall.
När Graveyards basist Rikard Edlund steppade iväg från bandet förra året så tog Graveyard in deras före detta gitarrist Truls Mörck på bas, han hade tydligen börjat lira bas på sistone. Så detta passade dom perfekt, han lirade i Graveyards början tills att deras debutskiva släpptes. Han har en underbar röst och bra texter och det kommer fram i denna låt. Och denna låt tar världens vända när dom tar in influenser av black metal med ett parti av hårda blast beats på trummorna och snabbt strummande på gitarrerna och basen. Väldigt mäktig låt! Helt klart min favoritlåt på Graveyards nya skiva.


L.A. Style - James Brown Is Dead.
Upptäckte denna låt detta år, den är gjord i början av 90-talet och var en inspiration för en hel del techno/dance-musik som kom ut på 90-talet. Jag älskar allt om denna låt, den har ett väldigt klart 90-tals dance sound som alltid går hem med mig. Det är när jag hör sån här musik som gör att jag önskar att jag var en 20-åring i början av 90-talet, dansa runt som en tok i skumma kläder på nattklubbar till sån här musik.


John Maus - Quantum Leap.
Soundet som John Maus har lyckats med gällande denna låt är något helt underbart. Det låter som att det är inspelat i någon creepy källare i typ Brooklyn av en schizofrenisk paranoid snubbe som inte kan göra något annat än att sitta i sin källare och skapa skumma grejer. Jag älskar musik som väcker såna visuella tankar för mig. Sen så är låten också väldigt unik, väldigt sällan att man stöter på sån här sorts musik liksom. Jag hörde låten en gång och sen var jag helt fast i John Maus.


John Maus - Do Your Best.
Denna låt får mig att tänka på att man sitter uppe på Svartöberget med någon man diggar. Slow motion-bilder av att man har en liten eld där uppe och dansar som att ingen ser en. Dansar av all sorg, ångest och ilska. Det är bara en själv och denna individ som delar denna upplevelse, ingen annan i världen känner till vad man gör. Tycker bara allmänt att det är en väldigt mysig låt.


X-Raided - That's How My Trigga Went.
Otroligt mörk raplåt som jag inte kan låta bli att älska. Roliga är att även fast den är på X-Raideds skiva så är han inte ens med i låten, utan det är Brotha Lynch Hung och Triple Sicx Bounty. Brotha har varit känd för brutala texter genom hela hans rapkarriär. Jag har nött denna låt så mycket detta år att jag kan i princip hela texten av Brotha utan att jag ens har kollat upp texten, haha.


The Soft Moon - Far.
"Take me far away, to escape myself". Denna låt får mig alltid igång, det är bara något väldigt speciellt med den. Den är ganska mörk, men det brukar inte påverka mig så värst när det gäller denna låt. The Soft Moon gör musik som väldigt ofta är explosiv men har ändå ett någorlunda lugn till sig, den balansen uppskattar jag otroligt mycket.


Colleagues - Align.
Jag upptäckte dessa svenskar detta år och allt jag kan hitta av dom är rent guld! Dom gör mycket indierock-inspirerat men denna låt är i princip helt elektronisk vilket är jävligt coolt. Sen när låten vänder helt vid 2:13 är så mäktigt, älskar hur instrumenten bryter ton och blir lite mörkare men hårdare. Det är där mitt sinne kickar i att börja dansa runt som Kevin Bacon i Footloose när han dansar iväg sin ilska. Inte för att jag dansar av ilskan, utan jag dansar till tanken att allt kommer bli bra vad som än händer. Utav glädje helt enkelt, det där soundet får mig att bli glad.

Men ja, rent allmänt har det varit ett helt okej musikår för mig i år. Upptäckt mycket grymma artister/band och fått se grymma live-framträdanden (Raised Fist, Nord & Syd, Amason, Hurula). Dock var det sämsta i år att Lemmy från Motörhead dog den 28e december, 70 år hann han bli iallafall. En legend var han och kommer även förbli det så länge jag vet.

Nåväl, gott nytt år på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0