Smutsen

Så okej, jag har alltid varit intresserad i designande av tröjor. Hur dom ser ut, hur materialet känns, vad dom säger till omgivningen, vad kläderna representerar. I och med det så brukade jag sitta och redigera foton till designer och drömma om att se det på tröjor osv. I vintras började jag bolla med idén om att starta ett klädesmärke, något litet för mig själv, vänner och bekanta. Jag ville inte ha något av grubblet om ekonomi, marknadsföring och sån skit. Jag ville bara designa kläder och sen få se dom färdiga produkterna.

Så kanske 2 månader sen så skickade jag iväg ett par designer till Spreadshirt för att sen få se hur dom blir som färdig produkt. Dom blev ändå helt bra, så nu hade jag mitt ställe som kan pressa mina grejer. Och jag hade redan namnet för mitt märke klart, Smutsiga Norden. Namnet härstammar från då folk inom hip-hop kretsarna i USA kallar sydstaterna (Georgia, Texas, Tennessee osv.) för The Dirty South. Tänkte först på att köra med namnet Dirty North, men det lät inte helt rätt för mig ändå. Smutsiga Norden lät mycket bättre för mig. Jag hade en bild i huvudet att visa Norrbotten på ett annat sätt än bara skogar och norrsken, jag ville visa hur det faktiskt är här. Typ en fullpackad 740 som sladdar runt på en grusparkering eller typ ett pack med folk som dricker öl ute i kylan vid en grillplats.

Men ja, en månad sen lade jag in en beställning på Spreadshirt på mina första Smutsiga Norden-kläder. Jag fick en väldigt bra respons ändå från de flesta, men det som räknades mest var att jag var väldigt taggad på dom kläderna. Att få se mina designer på färdiga produkter var en så mäktig känsla. Så nu är jag väldigt fokuserad på Smutsiga Norden, tänker jämt på nya design-idéer osv.

Jag ser bara bra saker för framtiden när det gäller Smutsiga Norden, jag är taggad. Det enda jobbiga är att min plattform funkar just nu som att jag tar beställningar och lägger in det med då jag också själv beställer saker för mig själv. Spreadshirt har en tjänst som tillåter folk att starta en butik via deras hemsida, så man beställer via dom, dom gör produkterna och skickar dom till kunderna. Så det underlättar för dom som vill köpa mina grejer, för alla kanske inte vill ta kontakt med mig och diskutera vad dom vill köpa liksom. Sen kan jag också prissätta produkterna via Spreadshirt och få en liten vinst på det hela, jag är inte ute efter det men det skadar ju inte liksom. En liten vinst är ju ändå nice för tiden och arbetet jag lägger ner på mina designer osv. Men ja, jag ska kolla över deras villkor före jag agerar. För jag vill inte att det slutar med att dom sen typ äger rättigheterna för mina kläder och att jag inte sen själv kan bryta ihop från dom för att skötta tryckandet och allt det själv. För blir det stort så vill jag definitivt skippa mellanhanden och hantera allt själv.

Så ja, hoppas någon av er där ute är lika taggad över det som jag är. Eller ja, whatever haha.

       
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0