Das Experiment


Jag har sett den tyska filmen "Das Experiment". Den handlar om ett experiment där 20 frivilliga personer går med på att bo i två veckor i en miljö som föreställer ett fängelse. Vissa av dom är fångar och resten av dom är väktare. Fångarna blir av med sina medborgeliga rättigheter och ska leva under strikta regler och väktarna ska styra utan att använda våld.

Filmen grundar sig på ett verkligt experiment som utfördes vid Stanford University 1971 där 24 frivilliga delades upp i fångar och vakter. I en källare byggdes ett slags fängelse. Vakterna fick i uppgift att sköta fängelset på det sätt de ansåg lämpligt, förutom att de inte fick använda fysiskt våld. Experimentet skulle ha hållit på i två veckor men avbröts den sjätte dagen.

Jag måste säga att jag gillade denna film starkt, intressant att se hur vanliga människor kan transformeras till något helt annat bara för att dom bor i en viss miljö och har en viss makt. Jag rekommenderar denna film väldigt starkt! Den som ser den kommer definitivt inte ångra sig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0