Granks musiktopp 2012

Top 20 artister av 2012 (baserad på Last.fm-statistik):

#20: Danny Brown (198 lyssningar).
#19: The Doors (208 lyssningar).
#18: Suicidal Tendencies (213 lyssningar).


#17: Motörhead (223 lyssningar).
#16: A$AP Rocky (226 lyssningar).
#15: The Hives (248 lyssningar).

 
#14: Kvelertak (262 lyssningar).
#13: Lykke Li (288 lyssningar).
#12: Regulations (295 lyssningar).


#11: Witchcraft (300 lyssningar).
#10: Children Of Bodom (325 lyssningar).
#9: Kendrick Lamar (327 lyssningar).


#8: Fitz And The Tantrums (332 lyssningar).
#7: Kid Cudi (341 lyssningar).
#6: Gorgoroth (369 lyssningar).


#5: Pentagram (425 lyssningar).
#4: A Place To Bury Strangers (497 lyssningar).
#3: Misfits (503 lyssningar).


#2: ScHoolBoy Q (693 lyssningar).
 

#1: Graveyard (828 lyssningar).
 
 
Top 10 låtar av 2012 (baserad på Last.fm-statistik):

#1: ScHoolBoy Q – There He Go (90 lyssningar).
#2: Graveyard – Goliath (83 lyssningar).
#3: ScHoolBoy Q – Hands On The Wheel (feat. A$ap Rocky) (82 lyssningar).
#4: Action Bronson – Bird On A Wire (feat. RiFF RAFF) (72 lyssningar).
#5: Kid Cudi – Cudi Zone (70 lyssningar).
#6: ScHoolBoy Q – Druggys Wit Hoes (Feat. Ab Soul) (69 lyssningar).
#7: ScHoolBoy Q – Druggys Wit Hoes Again (Feat. Ab Soul) (67 lyssningar).
#8: Lykke Li – I'm Good, I'm Gone (63 lyssningar).
#9: Graveyard – An Industry of Murder (59 lyssningar).
#10: Kid Cudi – Cudderisback (58 lyssningar).


5 godingar som inte tog sig in på listorna:

Young Wonder.
 

Flatbush Zombies.
 

Passion Pit.
 

Guards.
 

Ab-Soul.
 

4 favoritlåtar som jag har lyssnat på detta år:

ScHoolBoy Q – There He Go.

Vilket mående jag än var i spelade ingen roll, så fort jag körde igång denna låt så kände jag mig som ett badass. Untouchable, not to fuck with! Orörd av all skit som har rört runt i grytan som är kallad min skalle.
 

Graveyard - An Industry Of Murder.
I introt hör man långsamt uppbyggelsen för ett krig, och det får man fanimig också. Otroligt kickass låt och perfekt låt för Graveyard att ha som första låt på deras senaste skiva, "Lights Out", som kom ut detta år.

"Shipping boys to slaughter,
But you’re spearing your own sons.
Their families are shattered,
While you cash your checks of blood."


A Place To Bury Strangers - You Are The One.
Explosiva gitarrer, total carnage! Låten går från sina stilla stunder till sina otroligt explosiva och starka stunder! Jag hade i höstas en hård period och denna låt stimulerade mina mörka tankar och mitt illa mående väldigt bra. Jag kunde kolla in i min skalle och se våldsamma scener och ta ut all min ilska medans jag hade igång denna låt.

"I start to fall, I lose control, I try to turn, I start to roll,
I can't hold on, moving so fast.
I wish I had the chance to do it all again.
And you can be the one, but I was riding away,
I kinda followed the sun.
And it felt so good inside, when you took my life,
Faster than an engine could ever ride
You are the one..."
 

A Place To Bury Strangers - Exploding Head.

Väldigt lugn låt i sitt sätt, framhäver texterna och sjungandet mycket mer. Men måste säga att trummorna i refrängen är säkert de bästa trummorna jag har hört i hela mitt liv! Jag får rysningar igenom kroppen varenda gång jag hör dom. Snabb takt med båda pinnarna på hi-haten och skiftande slag på virveltrumman.

Detta är säkert årets låt var jag har sjungit mest med till, obrydd om hur jag låter och hur dum jag ser ut. Denna låt och "There He Go" har varit mina låtar för mental styrka detta år. Denna låt har jag tolkat lite som att man ska göra galna saker och göra snabba val så mycket som möjligt för att låta bli att skallen ska gå upp i högvarv. För att slippa att sitta där sen och fundera på vad i helvete man skulle ha gjort istället, "Varför tackade jag nej?!" typ. Fast jag kanske har helt fel, men det är min tolkning och vad jag vill få ut ur låten. Och det är ändå för min egna personliga lyssning så. Har iallafall varit mycket sådant tänkande för mig denna sommar och höst som har krossat mig väldigt mycket, och fortfarande gör.

"Cause commotion, cause a scene.
Cracking skull, expanding seam.
Every time there is a choice it's tear it apart.

Fall.
High.
Don't ever touch the ground.
Know.
No wars are ever won.
When they can't kill me then know that it's safe.
To come back, come back, come back exploding head."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0